Dit artikel gaat over het belang van retouching. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen retoucher. Ik ken een aantal technieken om mijn foto’s af te werken en ben redelijk bekend met photoshop en een aantal plugins. Laat ons zeggen dat ik de basis redelijk goed onder de knie heb. Ik heb ook een aantal voorbeelden bij dit artikel gedaan, klik op de foto om ze groter te bekijken.

Straight Out Of the Camera

Straight Out Of the Camera (SOOC) is een term die gebruikt wordt wanneer een fotograaf zijn foto’s publiceert zonder enige nabewerking. Er zijn een aantal argumenten die opnieuw en opnieuw worden aangehaald om op die manier te werken.

 

Een echte fotograaf krijgt alles juist in de camera

Het klopt dat photoshop luiheid kweekt. Meer en meer fotografen proberen alles op te lossen achteraf in photoshop, in plaats van op voorhand hun licht goed te meten, storende elementen weg te halen, de kadrage en compositie juist te krijgen, etc …

Er is echter veel dat je gewoon niet KAN juist krijgen in de camera. Een camera heeft bepaalde fysieke beperkingen, zeker als je het vergelijkt met het menselijke oog. Denk bijvoorbeeld aan dynamisch bereik, details in de schaduwen, contrast en kleur en simpelweg de wetten van de fysica.

Neem het beeld hiernaast. De lamp hing ongeveer 2-3cm te laag, waardoor het model een lijntje schaduw onder haar oog kreeg. Dat was mijn fout, dit had ik kunnen oplossen door de lamp een tikkeltje hoger te hangen.

Echter, haar hand was ook overbelicht en dat is iets dat ik niet kon juist krijgen in de camera. Ofwel meet ik het licht op haar hand en dan is haar gezicht onderbelicht, ofwel meet ik op haar gezicht en dan was haar hand overbelicht. Dit is pure fysica, dit kan je niet oplossen met je camera. Dit heb ik dus opgelost in mijn nabewerking.

Ik wil fotograferen wat mijn oog ziet

Zoals ik hierboven al zei, kan je het menselijke oog en een camera niet vergelijken. Een camera heeft een dynamisch bereik van 12-14 stops, terwijl het menselijke oog een bereik heeft van 20 stops. Daardoor zien we meer details in de schaduwen. Ook ervaart ons oog kleuren op een andere manier dan een camera. Denk maar aan de witbalans. Ook contrasten en diepte in een foto zijn heel anders dan wat we zien met ons oog. Fotograferen wat het oog ziet is gewoonweg onmogelijk.

Vroeger bestond photoshop ook niet

Photoshop bestond vroeger inderdaad niet. Echter, retouching bestond zeker wel, men deed het gewoon op een andere manier. Technieken in de donkere kamer, met het afdekken van bepaalde delen en zelfs kleine pennetjes, werden gebruikt om de foto af te werken. Zelfs het soort film dat men gebruikte om de foto te maken, bepaalde in grote mate wat het eindresultaat ging zijn.

 

Ik ben een fotograaf, geen retoucher

Een fotograaf ontwikkelt zijn beeld, dat is nu zo en dat was 30 jaren geleden zo, het is een onderdeel van de fotografie. De fotograaf is verantwoordelijk voor het eindproduct, het afgeleverde of gepubliceerde beeld. Zoals ik eerder al zei gebeurde dat vroeger in de donkere kamer, nu gebeurt dat in Lightroom, photoshop, etc … Je hoeft geen retoucher te zijn om een beeld af te werken en je hoeft geen “plastieken” popjes van je modellen te maken. Het is echter belangrijk dat je goed naar je beeld kijkt en imperfecties behandelt tot je beeld zijn volle potentieel benut.

Als je de beelden op sociale media zet, dan zie je de retouching toch niet

Retouching die goed gedaan is, is inderdaad subtiel. Echter, het zijn juist de details die het verschil maken tussen een goede fotograaf en een geweldige fotograaf. Sociale media (internetbrowsers in het algemeen) zijn inderdaad niet het ideale medium om een foto te beoordelen, er gaat soms nuance verloren. Echter, ik kan je garanderen dat zelfs in een browser, je het verschil gaat zien tussen een afgewerkt en een niet afgewerkt beeld. In dit artikel zie je voorbeelden genoeg. Soms is het verschil zeer klein, soms zeer groot, maar elk beeld kan beter worden door een goede retouching.

Een fotograaf moet een model fotograferen zoals ze is

Het is een misconceptie dat retouching automatisch betekent dat je iets gaat veranderen aan het model zelf. Ik zal bij een beauty foto meestal wel een skin retouching doen, maar dat is niet per sé nodig. Je kan net zo goed de contrasten bijwerken, kleurtinting doen, dodging and burning om de foto meer dimensie te geven, etc … zonder ook maar iets aan het model te veranderen. Het resultaat zal zijn dat ze er beter uit ziet, maar enkel om dat je haar in een beter licht hebt gezet, letterlijk en figuurlijk, niet omdat je iets aan haar veranderd hebt.

Uitvluchten

Dit is maar een greep uit de uitvluchten. Waar het eigenlijk op neer komt is dat SOOC fotografen niet de kennis hebben of de tijd maken voor een goede afwerking. Het niet afwerken van een foto is dan geen bewuste keuze, maar een gebrek aan competentie. Het wordt gerechtvaardigd door uitvluchten of erger: men is trots op het feit dat men een SOOC fotograaf is, want zij zijn tenminste ECHTE fotografen.

 
Niets mis met SOOC fotografie

Iedereen start ergens en sommige fotografen hebben enkel als doel om kiekjes te make. Daar is niets mis mee, iedereen beleeft zijn hobby zoals zij dat willen. Ik vind het enkel jammer wanneer SOOC fotografen uitvluchten gebruiken om te verantwoorden dat ze niet retouchen en zeker wanneer SOOC fotografen het zien als een teken van deskundigheid. Kunnen retouchen en beslissen dat het beeld het niet nodig heeft, is een teken van deskundigheid. Niet retoucheren omdat je er de tijd niet in wil steken en/of de kennis niet hebt, is een teken dat je moet gaan bijleren indien je wil groeien als fotograaf.

De proef op de som

Zoek eens op google naar “Famous SOOC photography”. Je zal geen fotograaf vinden die bekend is geworden met SOOC fotografie. Denk eens aan een fotograaf waar jij naar op kijkt, iemand waar jij respect voor hebt. Zoek die persoon eens op, ik garandeer je dat hij zijn foto’s retoucheert. Kijk eens naar de winnaars van fotografiewedstrijden rond beauty fotografie, al die beelden zijn geretoucheerd.

Jouw eindresultaat, jouw stijl

Ik heb in dit artikel verschillende voor en na foto’s geplaatst. Sommige mensen zullen misschien oordelen dat het origineel beter was dan de afgewerkte versie. Jij zou het beeld misschien op een andere manier afwerken. De foto’s zijn ook niet bedoeld om te tonen hoe goed ik kan retouchen, want zoals ik al zei, ik ben geen retoucher. Mijn punt is dat de afgewerkte versie mijn eindproduct is, zoals ik het in mijn hoofd heb. De retouching bepaalt de sfeer van de foto en is een doelbewust proces. Misschien dat jij de foto helemaal anders zou afwerken, maar dat maakt het dan ook JOUW eindproduct. En dat is waarom retouching juist zo belangrijk is.

Start learning

Ik sta zelf nog in mijn kinderschoenen als retoucher. Daarom dat ik ook geen workshops geef in retouching, ondanks dat daar vraag naar is. Ik leer nog elke week bij en ik weet uit ervaring dat retouching mijn werk echt naar het volgende niveau heeft gebracht

Een pakket voor photoshop + lightroom kost momenteel slechts 12 euro / maand. Daarnaast is er op youtube echt een bijna onuitputtelijke bron aan tutorials en instructievideo’s over retouching. Daar heb ik zowat 80% van mijn retouching geleerd.  Doe een search op “retouching” en je vindt duizenden video’s.  Dit is een kanaal dat ik aanraad om mee te starten:

https://www.youtube.com/user/PhlearnLL

No shortcuts

Retouching heeft een learning curve, net zoals fotografie. Verwacht niet dat je een paar tutorials volgt en dan retoucheert zoals de pro’s. Retouching is geen exacte wetenschap, er is geen 1 2 3 stappenplan voor een goede afwerking. Je kan enkel de tools leren kennen en er daarna zelf mee aan de slag gaan. Je gaat een “feel” moeten ontwikkelen. Ik retouch al jaren en heb nog steeds heel veel te leren.

Zo zijn er bijvoorbeeld plugins en presets die je kan kopen. Plugins en presets zijn fantastisch en ze kunnen je workflow versnellen. Ze zijn echter geen vervanging voor een goede retouching, ze zijn een aanvulling. Ik gebruik bijvoorbeeld AlienSkin Exposure voor mijn tinting, maar ik zal zelden een preset gewoon straight out of the box gebruiken, ik zal hem tweaken tot ik exact heb wat ik wil en dan het effect toepassen met een layer mask.

Dus als ik je een laatste tip mag meegeven: heb geduld en vooral, gebruik met mate. Je kan een beeld nog altijd beter onderbewerken dan overbewerken.

Conclusie

Er is op zich niets mis met een SOOC fotograaf te zijn, maar besef dan dat je redelijk snel je plafond zal bereiken als fotograaf. Als je echt graag wil evolueren in de modellenfotografie en je wil een resultaat dat een meerwaarde is voor je model en voor je eigen portfolio, dan wordt retouching een must voor jou.